Aanvullende informatie Trektocht Italie – Aosta

Intro

Zoals de naam van het bedrijf al zegt proberen we elke reis tot een echte beleving te maken! En hopelijk is die zo goed dat we je kunnen verwelkomen als terugkerende klant.  Wanneer je op pad gaat met Beleef de bergen heb je gekozen voor een klein professioneel team wat graag rekening houdt met individuele wensen. Laat ons vooral weten waar je precies naar op zoek bent of wat je nog graag zou willen doen, want er is heel veel mogelijk. Iedereen geeft een eigen invulling aan het woord beleving, dus ook in de bergen!

Gebiedsinformatie

De Noord-Italiaanse regio Valle d’Aosta is een fascinerende regio. Het ligt midden tussen de hoogste bergen van Europa zoals de Mont Blanc, Monte Rosa, Gran Paradiso en Matterhorn. Allemaal bergen van ruim 4000m.Het enorme aanbod aan wandelpaden en hutten maakt deze regio een paradijs voor elk type wandelaar. Het gebied kenmerkt zich door rust waardoor het kan zijn dat je tijdens een dag wandelen niemand bent tegengekomen. Met wat geluk komen we wel steenbokken tegen die rijkelijk aanwezig zijn in het gebied.

Zwaarte van de tochten

In dit gebied maken we een 5-daagse trektocht langs 4 onbemande hutten die vaak alleen voorzien zijn van meubels om te kunnen zitten en bedden om te kunnen slapen. We zijn geheel zelfvoorzienend wat ons niet afhankelijk maakt van anderen. Dagelijks wandelen we 4 – 7 uur met een rugzak van ongeveer 15 kg. De markering van de wandelpaden is vaak niet voldoende, maar voor de IML geen probleem. Een echte aanrader voor de wandelaar die avontuur, rust, eenvoud en prachtige natuur wel ziet zitten!

Accommodatie

Tijdens deze week verblijven we 4 nachten slapen we in onbemande hutten. Dat betekent dat we voor 4 dagen ons ontbijt en avondeten mee moeten nemen. We adviseren om de zogenaamde “adventure food” zakken te gebruiken.

Begeleiding

Kwaliteit, veiligheid & beleving vinden wij enorm belangrijk, daarom werken wij alleen met bergwandelgidsen die de opleiding tot International Mountain Leader hebben afgerond. Dit is een van de twee internationaal geaccrediteerde beroepsopleidingen (www.nlaiml.org). Voor deze week zal Reinier Bos de begeleiding op zich nemen.

Reinier Bos is in het dagelijks leven gymleraar en fervent duursporter.
“Buiten mijn werk om probeer ik altijd zoveel mogelijk in de bergen te zijn. Omdat ik mijn liefde voor de bergen heel graag wil delen met anderen ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheid om van mijn passie mijn professie te maken. Daarom heb ik mij in 2014 aangemeld voor de opleiding tot International Mountain Leader. Deze heb ik in het voorjaar van 2017 succesvol afgerond. “

Het programma

Dag 0: We verzamelen deze avond in Aosta om te plannen door te spreken!

• Dag 1: Vandaag verplaatsen we ons per bus of auto naar het startpunt van onze wandeling naar Bivacco Penne Nere. In de middag verkennen we de omgeving rondom de hut zodat we rustig aan het wandelen en de hoogte kunnen wennen. Vanaf het bivak hebben we een prachtige zonsondergang met uitzicht op de Mont Blanc.
    Stijging/daling: +1200hm
    Tijdsduur inclusief pauze: 5 uur
  • Dag 2: Vandaag steken we 3 keer een pas over wat ons via een stille en prachtige vallei brengt naar het bivak La L’liee. Omdat de vallei echt uitgestorven is zijn paden hier vaak niet heel duidelijk wat voor de IML geen probleem is.
    Stijging/daling: +780hm/-1090hm
    Afstand: 11km
    Tijdsduur inclusief pauze: 7 uur
  • Dag 3: Vandaag staat er een kortere etappe op het programma met minder hoogtemeters dan gisteren. We moeten twee keer een col over waarna we al snel het bivak Rosaire e Clermont zien. Hier hebben we een grote kans om steenbokken tegen te komen.
    Stijging/daling: +975hm/-640hm
    Afstand: 9km
    Tijdsduur inclusief pauze: 6 uur
  • Dag 4: Vandaag trekken we echt verder het gebied in, vanaf de start stijgt het pad eerst geleidelijk waarbij we onderweg nog een hut tegenkomen om bijvoorbeeld te lunchen. Hierna vervolgen we onze weg langs de bergwand om af te dalen naar het prachtige bivak Luca Reboulaz.
    Stijging/daling: +420hm/-500hm
    Afstand: 10km
    Tijdsduur inclusief pauze: 6 uur
  • Dag 5: Het hoogste punt van vandaag zal de Colle di Livournea, deze pas bereiken we vlak na de start, hierna is het alleen nog maar naar beneden richting het stuwmeer. Onderweg moeten we nog een aantal sneeuwvelden passeren die ons geleidelijk naar het dal voeren. Eenmaal bij het stuwmeer aangekomen kunnen we bij de hut nog genieten van een Italiaanse espresso of een verfrissend drankje. Bij het begin van het stuwmeer laten we ons weer ophalen door de taxi die ons naar Aosta brengt.
    Hier sluiten we de prachtige trektocht af!
    Stijging/daling: +250hm/-850hm

– 6 daagse begeleiding door een Nederlandse International Mountain Leader

Exclusief:
– Reis naar en van Aosta
– Extra consumpties en andere persoonlijke uitgaven
– 4x Ontbijt, lunchpakket, diner (adventure food)