Aanvullende informatie Alpenoversteek Oberstdorf Merano

Intro

Zoals de naam van het bedrijf al zegt proberen we elke reis tot een echte beleving te maken! En hopelijk is die zo goed dat we je kunnen verwelkomen als terugkerende klant.  Wanneer je op pad gaat met Beleef de bergen heb je gekozen voor een klein professioneel team wat graag rekening houdt met individuele wensen. Laat ons vooral weten waar je precies naar op zoek bent of wat je nog graag zou willen doen, want er is heel veel mogelijk. Iedereen geeft een eigen invulling aan het woord beleving, dus ook in de bergen!

Gebiedsinformatie

De Alpen vormen een natuurlijke barrière die midden en zuid Europa van elkaar scheiden en heeft daarom een enorme aantrekkingskracht om deze hindernis te voet de doorkruizen. En dat is nu precies wat wij met deze trektocht gaan doen! In navolging van Hannibal die reeds in 218 v. Chr. De Alpen overstak wandelen wij in 6 etappes van Oberstdorf in Zuid Duitsland via Oostenrijk naar Noord Italië met als eindbestemming Merano. De 7e dag nemen we de bus terug naar Oberstdorf waar we de reis afsluiten. In totaal leggen we ongeveer 80km af en overbruggen daarbij +5000hm / -6500hm.

Zwaarte van de tochten

Een Alpenoversteek is in niet te onderschatten trektocht. Dagelijks wandelen we 5-8 uur met een rugzak van ongeveer 10kg. Het is dus wel handig als je over een goede wandelconditie beschikt. Onderweg zullen we ook delen van het traject per minibus/taxi overbruggen. Hiermee slaan we minder interessante stukken over zodat we energie sparen voor de echt mooie wandeltrajecten.

Accommodatie

We overnachten in simpele maar comfortabele (bemande)berghutten op basis van halfpension. Vaak zijn het wat grotere kamers of slaapzalen. Als we geluk hebben beschikt de hut over een douche.

Begeleiding

Kwaliteit, veiligheid & beleving vinden wij enorm belangrijk, daarom werken wij alleen met bergwandelgidsen die de opleiding tot International Mountain Leader hebben afgerond. Dit is een van de twee internationaal geaccrediteerde beroepsopleidingen (www.nlaiml.org). Voor deze week zal Reinier Bos de begeleiding op zich nemen.

Reinier Bos is in het dagelijks leven gymleraar en fervent duursporter.
“Buiten mijn werk om probeer ik altijd zoveel mogelijk in de bergen te zijn. Omdat ik mijn liefde voor de bergen heel graag wil delen met anderen ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheid om van mijn passie mijn professie te maken. Daarom heb ik mij in 2014 aangemeld voor de opleiding tot International Mountain Leader. Deze heb ik in het voorjaar van 2017 succesvol afgerond. “

Het programma

Dag 0: We verzamelen deze avond in Oberstdorf om elkaar te ontmoeten en de plannen door te spreken.

Dag 1: De eerste etappe brengt ons van Oberstdorf naar de Kemptner Hutte. Het eerste deel gaat gemoedelijk zodat we rustig aan het wandelen kunnen wennen, na 2 uur wandelen beginnen we aan de daadwerkelijke klim door het Sperrbachtobel naar de hut.

Stijging/daling: +1100hm
Afstand: 13km
Tijdsduur inclusief pauze: 5 uur

Dag 2: Na de overnachting in de Kemptner Hutte trekken we vandaag de grens over met Oostenrijk naar de Memminger Hütte. Een deel van het traject (3,5 uur wandelen) overbruggen we met een korte taxirit. Er blijft echter nog genoeg over want de 800hm naar de hut zijn behoorlijk uitdagend.

Stijging/daling: +1100hm/-980hm
Afstand: 11km
Tijdsduur inclusief pauze: 6 uur

Dag 3: Het eerste uur klimmen we vanaf de hut naar de Seescharte (2.599 m). Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht op de Biberkopf (2.599 m), Hohe Licht (2.651 m), Mädelegabel (2.654 m) en de Großen Krottenkopf (2.656 m). We vervolgen onze route in de richting van het Inntal en de Venetberg. Een steil pad brengt ons in het groene Lochbachtal. Inmiddels bevinden we ons in de Lechtaler Alpen en overnachten we in het dal van Zams.

Stijging/daling: +475hm/-1950hm
Afstand: 13km
Tijdsduur inclusief pauze: 7 uur

Dag 4: Vandaag staat er een langere etappe voor de boeg. Eerst gaan we met de lift omhoog die ons naar de Krahberg (2208m) brengt. Hier hebben we een fantastisch uitzicht over de Otztaler Alpen, het Pitztal en het Kaunertal. In het noorden herkennen we de vorige etappe met de Seescharte (2.599 m). We volgen de graat en komen langs een aantal topjes waarnaar we afdalen naar het dorpje Wenns. Hier nemen we de bus naar het einde van het Pitztal. Nu moeten we nog 2,5 uur omhoog tot de Braunschweiger Hütte (2760m).

Stijging/daling: +1020hm/-1200hm
Afstand: 15km
Tijdsduur inclusief pauze: 7 uur

Dag 5: De dag begint vroeg voor deze lange etappe waarbij het einddoel van deze reis langzaam in zicht komt. Na 1 uur wandelen bereiken we het Pitztaler Jöchl (3000m) waarna we afdalen over de panoramaweg naar het dorpje Vent. Hier kunnen we lunchen waarna we in de middag naar de Martin Busch Hütte (2500m) lopen.

Stijging/daling: +950hm/-1100hm
Afstand: 20km
Tijdsduur inclusief pauze: 8 uur

Dag 6: Een prachtige laatste etappe voor de boeg vandaag! In 2 uur tijd wandelen we naar de Similaunhütte (3.019 m), dit is de overgang naar het Süddtiroler Schnalstal (Italië). Hier hebben we de mogelijkheid om de vindplaats van Otzi te bezoeken, dit is een 2 uur durende optionele wandeling. Daarna dalen we af naar de Vernagt-Stausee van waar we de bus nemen naar onze eindbestemming Merano!

Stijging/daling: +750hm/-1400hm (inclusief optionele wandeling vindplaats Otzi)
Afstand: 12km
Tijdsduur inclusief pauze: 6 uur

Dag 7: Terugreis per bus Vinschgau – Reschenpass – Zams – Fernpass – Füssen – Oberstdorf

Prijs

– 7 daagse begeleiding door een Nederlandse International Mountain Leader

Exclusief:
– Reis naar en van Oberstdorf
– Extra consumpties en andere persoonlijke uitgaven
– Lunch / tochtensnacks
– Uit eten in Merano

Vertrekdata

De reis gaat door bij minimaal 5 deelnemers en staat gepland voor 18 t/m 25 augustus 2018

Contactgegevens

Voor verdere informatie en eventuele vragen neem gerust contact op!
Beleef de bergen (Reinier Bos)